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Institut für Mehrsprachigkeit

Veranstaltungen 2016

siehe auch "Aktuelles"

Auf den folgenden Seiten erfahren Sie mehr über Veranstaltungen des Faches Englisch. Unter Archiv finden Sie einen Überblick über vergangene Events.

In Zusammenarbeit mit dem Fach Englisch, der StuVe sowie externen Gästen finden im Fach Englisch regelmäßig Veranstaltungen statt.
Zu Beginn des Wintersemesters richtet das Fach gemeinsam mit der Fachschaft den Abi-Infotag aus. Hier können sich Abiturienten über ein Studium im Fach informieren, Kontakte zu Studierenden und Dozenten knüpfen und einen ersten Eindruck von der Vielfalt des Faches gewinnen.
Einen festen Bestandteil jeden Wintersemesters bildet zudem das Open Poetry Reading "Sound & Silence". Seit dem Wintersemester 2011/12 wurde das traditionelle Christmas Dinner des Faches wieder reaktiviert.
Workshops mit internationalen Gästen runden das Veranstaltungsprogramm im Fach Englisch ab.

Im Sommersemester lädt das Fach alle Natur- und Literaturinteressierte in den Ökologischen Hochschulgarten der PH Karlsruhe zu "Poetry in the Gardens", einer interaktiven Veranstaltung mit music, song and poetry ein.

Seit Sommersemester 2013 wird zudem, integriert in das Kompaktseminar von Prof. I. Martin, eine Semestereröffnungs-Tanzveranstaltung "Modern Western Square Dance für Ahnungslose" angeboten, auf die auch regelmäßig im gleichen Rahmen ein Square Dance Caller Wochenendworkshop folgt.

Gäste sind bei allen Veranstaltungen des Faches Englisch immer herzlich willkommen!

Language.Learning.Technology - 28./29.10.2016

In most foreign language classrooms merely one form of technology is applied. While technology tools such as digital and mobile devices as well as Web 2.0 internet-based applications are taking off well, the effectiveness of any tool within a learning environment depends on the level of knowledge and expertise of both teachers and learners. In addition to this, the use of technology should never be a goal in and of itself but seen as a means of support for learners, which facilitates engaging with the foreign language in an interactive, meaningful and authentic way. The aim of this conference is to shed light on the relationship of tension between provisions and constraints in the applicationof modern (educational) technology as a recurring theme in foreign language acquisition and learning.

Language.Learning.Technology - 28./29.10.2016

Impressions from the 'India - Between Traditions and Modernity' 'Project Day' at Carl Netter Realschule, Bühl, in cooperation with the English department. (July 2016)

Picture 1: The Indian food workshop presenting their prepared Indian dishes.

Picture 2: Menu: Samosas with a raita dip (starter), aloo gobi with parotha bread (main course), and peach-lassi (dessert).

Picture 3: The whole class watching the results of the lifestyle group at the closing session in the schoolyard.
Picture 4: All three groups meet at the 'homebase' to present their results. The day ended with a joint Indian lunch.
Picture 5: The Slumdog Millionaire workshops group presenting their self-made "Who wants to be a millionaire?" show to their classmates.
Picture 6: The ISP students Charlotte O'Dell, Louisa Hodapp and Hannah Edelmann getting ready for the India project.
Picture 7: The students in the Indian food workshop starting their preparations for cooking after learning more about the Indian kitchen and its most common spices.
Picture 8: The students in the lifestyle workshop drawing mandalas.

Learner Autonomy: Getting ALL learners involved in their own language learning am 14. Juni 2016

Gastvortrag von Dr. h.c. Leni Dam

Dienstag, 14.Juni 2016, 16:00 Uhr, Raum 1.113

This talk will take up the basic principles and procedures of developing language learner autonomy, i.e. address the questions ‘what’, ‘why’ and ‘how’. It will become obvious that, by definition, this approach encompasses differentiated teaching and learning, and, therefore, caters to ALL learners regardless of their individual abilities. Thus, an autonomous learning environment fulfils the basic requirements of inclusive education. The talk will provide specific classroom data of differentiation and inclusion from Danish primary and secondary mixed ability classes, including:
•    Illustrations of activities and activity-types catering to ALL learners.
•    Video excerpts of project work in a class of fifteen-year- olds.
•    Samples of learners’ voices, taken from learners’ logbooks as well as questionnaires.
During the talk there will be ample time for questions and debate.

The English Student Body celebrates Independence Day (4th July 2016)

The Student Body organized an Independence Day Event on the PH Campus. Hotdogs, Brownies and other tasty refreshments were on offer and were soon snapped up by students and staff who enjoyed the celebration.

"POETRY meets BOTANY": Shakespeare in the Garden (14.Juni 2016)



„Natur! Natur! Nichts so Natur als Shakespeares Menschen“ proklamierte Goethe 1771 begeistert und begründete damit eine spezifisch deutsche Shakespeare-Rezeption, die nicht zuletzt über beinahe zahllose Übersetzungen bis in die Gegenwart reicht. Daher sollte es nicht verwundern, dass auch das Institut für deutsche Sprache und Literatur an der Kooperation zwischen dem Institut für Mehrsprachigkeit, Englisch (PH) und dem Botanischen Institut (KIT) beteiligt war. Die diesjährige „Woche der Botanischen Gärten“ mit ihrer bundesweiten Würdigung des englischen Dichters zu seinem 400. Todestag bestimmte Zeit, Ort und Programm der Kooperationsveranstaltung. Die Gewächshäuser am Fasanengarten boten am 14. Juni nicht nur ein außergewöhnliches Ambiente, sondern auch die Möglichkeit, die Pflanzenwelt Shakespeares vor Augen zu führen. Die Auswahl der Texte, die Lehrende und Studierende der Pädagogischen Hochschule im Original - im Wechsel mit einer deutschen Übersetzung - vortrugen, bot einen Einblick in die Vielfalt der Pflanzen und ihrer Funktionen.
William Shakespeare verfügte - wie Goethe übrigens auch - über hervorragende botanische Kenntnisse und setzte diese mit über 100 Pflanzen gezielt in seinen Sonetten und Dramen ein; und zwar nicht nur als ‚Wortkulisse‘ (Titania‘s bank where the wild thyme blows, …, „Midsummer Night’s Dream“) oder Vergleich (the forward violet, „Sonnet 99“); sondern vor allem wegen ihrer Wirkungen, die das damalige Publikum auch dann kannte, wenn sie nicht so deutlich ausgesprochen werden wie von Ophelia: There’s rosemary, that’s for remembrance … And there is pansies, that’s for thoughts („Hamlet“). Beim Veilchen wies der Leiter des Botanischen Gartens in seiner Erläuterung der Pflanzen während der Pause auch auf etymologische (engl. pansy von frz. pensée; dt. Gedanke) und ethnopharmazeutische Aspekte (maidens call it love-in-idleness, „Midsummer Night’s Dream“) hin.
Die Rezitation eines Textes in der annähernd originalen Aussprache der Shakespeare-Zeit rundete diesen vom Publikum mit viel Applaus belohnten Verbund von Kunst, Kultur und Wissenschaft ab.
Shakespeare in the Garden bot nicht nur einen Augen- und Ohrenschmaus, auch olfaktorisch und gustatorisch kamen die Anwesenden dank des Caterings der Fachschaft Englisch auf ihre Kosten.
(Text: Beate Laudenberg; Organisationsteam: Beate Laudenberg, Peter Nick, Elizabeth Shipley, Bärbel Turner-Hill; Photos: Marlene Findeisen, B.Turner-Hill)

Investigating the effectiveness of graduated feedback on second language writing am 4. Juli 2016

Gastvortrag von Arezou Sobhani, Ph.D. student from the University of Otago, New Zealand
 
Termin: 04. Juli 2016, 18:00 Uhr Raum 3.110

Research on individual learner differences has shown that a single type of corrective feedback (CF) does not suit all learners. Through Vygotsky’s concept of the zone of proximal development (ZPD), one can evaluate the effectiveness of corrective feedback for individuals. ZPD is the developmental zone between what a learner can do independently and what a learner can do with assistance, so it can be perceived as what she can collaboratively learn to do. This presentation considers the effect of different types of feedback on the performance of learners of English as a second language and their uptake of correct forms. It also investigates whether provision of feedback based on individual learners’ ZPD is more effective than other forms of CF.

Arezou Sobhani is a Ph.D. student in the Department of English and Linguistics at the University of Otago. Her research relates to the effectiveness of providing second language writers with corrective feedback based on sociocultural theory. Her publications include Sobhani, A., & Saghebi, A. (2014), “The Violation of Cooperative Principles and Four Maxims in Iranian Psychological Consultation,” and Rahimi, M., & Sobhani, A. (2015), “Teachers’ different types of feedback on Iranian EFL learners’ speaking errors and their impact on the students’ uptake of the correct forms”. She received her M.A. in English language teaching from Shiraz University, Iran.

Studieninfotag (04. 06.2016)

Das Fach Englisch war am Studieninfotag mit einem Informationsstand vertreten.

Lehrende des Faches und Mitglieder der Fachschaft Englisch boten Beratung zur neuen Studien- und Prüfungsordnung PO 2015 an und informierten potentielle Studienanfänger und deren Eltern.

Kurzpräsentationen der Fachschaft rundeten diese jährlich an einem Samstag stattfindende Veranstaltung  ab.

 

 

 

 

New York City, Washington, D.C., Philadelphia & New Haven: Excursion May 2016

During the ten days of the excursion to the East Coast of the United States of America we mainly stayed in Brooklyn, New York City. On the first day we visited Harlem in the Northern part of Manhattan and had lunch at world-famous Columbia University. Both parts of the city, Brooklyn and Harlem, undergo gentrification and are changing very fast. In the evening we enjoyed a baseball game of the Yankees in the Bronx. In Lower Manhattan we walked over the Brooklyn Bridge to the World Trade Center Memorial and the new One World Trade Center, had a drink in the LGBTQ-memorial site “Stonewall Inn”, took  the Staten Island Ferry and saw “Phantom of the Opera” on Broadway. Our tour included all famous parks, squares and markets the city has to offer: Washington Square Park close to the New York University, Union Square, Chelsea Market, Central Park and the High Line Park, which was created on former train rails connecting the city with its harbour. Museum lovers could visit the MoMa, the Museum of Modern Art, or the MET, and the Rockefeller Center offered a great view over the whole city.

On one of the days, we had a guided a tour of the old and famous Yale University in New Haven, a really beautiful little town on the seaside. (If you’re interested in studying at Yale,  have a look at the promotional video “That’s why I chose Yale” !)

Some great historical sites are located in Philadelphia, which we also visited on a day trip. We saw the famous Liberty Bell, the Independence Hall, where the Declaration of Independence was presented to the public for the first time. Also the U.S. Congress used to be in Philadelphia before Washington D.C. became the capital and thus the U.S. constitution was written there as well.

We spent two whole days in the capital of the USA, Washington, D.C., where we went to see the Capitol, the National Mall, Lincoln Memorial, the White House, the Holocaust Museum, National Library of Congress, and the Arlington National Cemetery. We spent wonderful 10 days together with lovely people, little sleep and much laughter!

Text: Shanna Riedinger

Gastvortrag zum Thema Can autonomy be taught? Using strategy-based instruction to support students' self-regulation am 30. Mai 2016

Gastvortrag von Elke Ruelens, M.A. (University of Antwerp)

Termin: 30. Mai 2016, Uhr 18:00, Raum 2.B111

One of the questions that remains unsettled within the domain of learner autonomy is whether or not it is teachable. Learner autonomy can be interpreted as being a combination of two aspects: self-regulation and self-initiation. Self-regulation refers to the students’ ability to take on an active role in their learning process, while self-initiation signifies their willingness to initiate the learning process and to use strategies to take control of the learning process (cfr. Nguyen & Gu, 2013). In this talk, it will be argued that by training students in the use of self-regulation strategies, students can be taught to be autonomous to a certain extent. An academic writing course, taught at the University of Antwerp (Belgium), in which self-regulation training is integrated, will be discussed as a case study.

The challenge of linguistic diversity: the response of one Irish primary school am 23. Mai 2016

Gastvortrag von Dr. Déirdre Kirwan, Scoil Bhríde Cailíní, Dublin

Termin: 23. Mai 2016, 18:00 Uhr, Raum 3.211

This presentation will consider the central part played by language in the process of teaching and learning. Challenges and opportunities presented by increasing linguistic diversity in schools will be identified. Scoil Bhríde Cailíní is a primary school in Dublin where 80% of pupils come from a wide range of cultural and linguistic backgrounds. In this school immigrant pupils are helped to become proficient in the language of schooling; linguistic diversity is exploited to the benefit of all learners and no special funding is provided. The presentation will describe the approach to teaching and learning used in Scoil Bhríde Cailíní and will include examples from pupils’ written work, video footage of classroom interactions and interviews with teachers and pupils.


Literatur-Workshops in der American Library (Karlsruhe) am 12. Mai 2016

Am 12. Mai 2016 fanden in der American Library Karlsruhe Literatur-Workshops zu folgenden Themen statt:
"Short Stories" von 14:15 bis 15:45 Uhr
"Children's Poetry" von 16:15 bis 17:45 Uhr
Referentin:  Bibliothekarin Julia Arnold
 

Research Workshop Englisch in der Badischen Landesbibliothek am 28.04.2016

Modern Western Square Dance Caller Workshop 17.04.2016

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The “Modern Western Square Dance party for the clueless” was followed up by a Caller workshop for anyone interested (especially students of the University of Education Karlsruhe) on the Saturday after. The group of 20 participants consisted of students participating in Isabel Martin’s 3rd field seminar “Teaching English as a Foreign Language - SqD for Lower School” and applicants for the “Teaching English in Laos” project.

The workshop lasted from 10 a.m. to 5 p.m. After reflecting on what was easy, fun, difficult and not so much fun at the party the day before, the workshop participants learned about the significance of rhythm and beat, of timing calls, as well as other basics for calling, in many hands-on activities. Isabel Martin gave an overview on implementing Square Dance in teaching English from a didactic perspective, such as didactic-methodic principles of foreign language teaching and the position of the “Learning Through the Arts” approach in the new federal curriculum Baden-Württemberg (Bildungsplan 2016). Of course we danced a lot, too!

The Caller workshop addressed two different interest groups: While the members of the SqD field seminar are preparing to conduct SqD projects at schools in Karlsruhe and the surrounding area, the applicants for the “Teaching English in Laos” project are preparing to take the method and the underlying approach to another part of the world. Surely, interesting reports on the impact of SqD in teaching English will follow soon - from Germany as well as Laos.  Stay tuned!

Text: Sara Stöhrer & Heike Müller
 

Modern Western Square Dance Party 16.04.2016

On Friday, 16 April 2016, Prof. Dr. Isabel Martin (English Department) hosted the 7th “Square Dance Party for the clueless” (SqD Party für Ahnungslose) with the professional Caller Dipl.-Ing. Andreas Hennecke at the University of Education Karlsruhe. The Young-Callers Ulla Simone Birk and Jeanette Friedmann supported the Caller star Andreas by calling a dance each.

For the first time, the semi-annual event took place in the well-suited and bright Seminarraum I of the sports building of the PH. A crowd of 50 first time Square Dancers and returners joined the party. Within 2.5 hours only, the dancers learned about 8 different dances and 14 dancing formations; the careful observer could also perceive more than 60 words in English, ranging from everyday language to technical dancing terms. Among the dancers were students and members of the staff of the PH Karlsruhe as well as visitors and guests from “outside”, English native speakers as well as non-English speakers, dancers and non-dancers, and young and older guests (the youngest being approx. 3 years only!). Neither English skills nor dancing skills were required. No matter the level of English and dancing proficiency, everyone seemed to have a blast: Lots of smiling faces and laughter filled the room, which created a great atmosphere. The music ranged from traditional folk and country music to contemporary chart music, e.g. “Lips are Moving” (Meghan Trainor) or “Uptown Funk” (Mark Ronson feat. Bruno Mars).

The whole event was filmed by the ZAPph Campus TV (image film forthcoming) and der junge Kulturkanal recorded interviews for a podcast (published: http://www.jungerkulturkanal.de/thema.html?id=2356). The English Student Body as well as generous supporters provided refreshments for the breaks. What a fantastic night of Square Dance – we are already looking forward to meeting YOU in the fall for the 8th party (*wink).

Text: Sara Stöhrer & Heike Müller
Photos: Isabel Martin

Spende für das Projekt Digital Storytelling für Fach Englisch (Prof. I. Martin)

Regionaldirektorin Petra Hasebrink, BBBank, Kanzlerin Ursula Wöll, Englischprofessorin Isabel Martin, Projektmitarbeiterin Marie Kiefer und Thomas Sebold, BBBank (v.l.n.r.) mit einem i-theatre bei der Scheckübergabe

BBBank unterstützt "Digital Storytelling" an der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe

8000 Euro für das Institut für Mehrsprachigkeit zur Förderung von Medienkompetenz und (Fremd-)Sprachenerwerb in der Grundschule und der frühkindlichen Bildung

„Uns liegen die frühe Fremdsprachenförderung wie die Medienkompetenz schon der Kleinen sehr am Herzen. Deshalb ist es sehr schön, ein Projekt zu unterstützen, das diese beiden Elemente verbindet“, freute sich Regionaldirektorin Petra Hasebrink von der BBBank bei der Übergabe eines symbolischen Schecks über 8000 Euro aus Gewinnsparmitteln an das Institut für Mehrsprachigkeit. Anwesend bei der feierlichen Übergabe der großzügigen Spende am Mittwoch, den 3. März 2016, waren außerdem Filialleiter Thomas Sebold von der BBBank, Prof. Dr. Isabel Martin und die akademische Mitarbeiterin Marie Kiefer, beide aus dem Bereich Englisch des Instituts für Mehrsprachigkeit, sowie Kanzlerin Ursula Wöll.
Professorin Martin ist über die zusätzlichen Mittel sehr dankbar. Ihr ist das freie Sprechen in der zu erlernenden Fremdsprache gerade in der Grundschule ein großes Anliegen. Von den Mitteln wird ein weiteres i-theatre angeschafft werden. Dieser kompakte mit modernster Medientechnik ausgestattete Holzwagen ermöglicht die Erfindung von Erzählungen narratorischen aber gleichzeitig multimedialen Charakters, eben „Digital Storytelling“. „Wir müssen das Erzählen fördern, die Kinder sind dazu bereit, sie wollen sich äußern“, so die Englischprofessorin. Dieses konnte Marie Kiefer, Mitarbeiterin im vier Länder und fünf Hochschulen umfassenden Erasmus+ Projekt “STORIES - foSTering early childhOod media liteRacy competencIES”, nur bestätigen. Dieses Projekt hat zum Ziel, ein pädagogisches Rahmenmodell für die Förderung von Medienkompetenz in der frühkindlichen Bildung zu schaffen. Ein Schwerpunkt liegt auf der Entwicklung und Evaluation von Lernszenarien nach dem Ansatz des Digital Storytelling. Hier wird das i-theatre in Kitas zum Einsatz kommen, anders als in der Grundschule nun aber zur Förderung von Deutsch als Zweitsprache. Ein Aspekt, der in der aktuellen Flüchtlingssituation noch großes Potenzial entwickeln wird. Gleichzeitig, betonten die Professorin wie die Projektmitarbeiterin, profitieren die Studierenden, in dem sie eine wichtige Methode der Fremdsprachenvermittlung nicht nur erlernen sondern auch direkt umsetzen.
Hier sieht auch Kanzlerin Ursula Wöll einen wichtigen Punkt: „Wir freuen uns sehr über die Förderung. Damit unterstützt die BBBank nicht nur das Projekt, sondern auch die medienpädagogische Ausbildung zukünftiger Lehrpersonen und pädagogischen Fachkräfte im frühen Fremdsprachenunterricht und der frühkindlichen Bildung.“ Diese werde mit der Verankerung Medienbildung in den Bildungsplänen immer wichtiger.

 

 

Fachtagung zum Thema Lernerautonomie an der Universität Antwerpen am 3./4. März 2016

Eine Tagung zum Thema Lernerautonomie im Fremdsprachenunterricht an der Universität Antwerpen, Belgien (3./.4.März 2016). 

 

 

 

 

 

"SINGLISH WORKSHOP" - action songs, rhymes, games for your primary nd secondary classroom (Wed, 3 February, 6-8 p.m.)


Fachtagung zum Thema Dystopien an der Universität Koblenz-Landau am 22. Januar 2016

Eine Fachtagung zum Einsatz von Young Adult Dystopian Fiction im Fremdsprachenunterricht in Kooperation mit dem Lehrstuhl für Amerikanistik an der Universität Koblenz-Landau (22.Januar 2016).

 

 

Series of lectures on selected fields of TEFL

Teaching English in Laos: Terra Incognita - ein Experiment

Tobias Mayer, Alessandro Pola, Franziska Frister, Laura Kringe, Isabel Martin, Julia Bauer

Erprobungsphase:
Oktober 2015 - Januar 2016

Am 27.10.2015 folgten Isabel Martin und fünf AbsolventInnen der PH der Einladung der "Engel für Kinder"-Stiftung, in Ban Sikeud und Ban Phan Heng (bei Vientiane) zwei Grund- und eine Mittelschule mit ihrer Englisch-Expertise zu unterstützen.

http://engel-fuer-kinder.de/afc/2015/11/17/die-ph-karlsruhe-und-angels-for-children-teach-the-teacher-in-laos/

Die Stiftung ermöglicht seit 2003 auch den ärmsten Familien der Region, ihre Kinder in eine Schule zu schicken.

 

Grundschülerinnen führen zur Begrüßung einen traditionellen Tanz auf

Nach dem Aufbau elementarer Infrastrukturen gilt das Augenmerk nun der Verbesserung des Unterrichts. Hierfür werden die Praktikanten im Tandem mit den laotischen KollegInnen Englisch unterrichten und dabei kommunikative Unterrichtsmethoden anwenden, die dort noch unbekannt sind. Gleichzeitig wird den Englischlehrern Englischunterricht (Elementary) erteilt; nachmittags werden für alle Interessierten sprachpraktische "Activities" angeboten.

Empfang beim Botschafter

Laos ist eins der am wenigsten entwickelten Länder der Erde, Englischkenntnisse konnten bisher kaum aufgebaut werden. In weiteren Sondierungsgesprächen äußerten auch die Lao German Technical School, die National University of Laos, das College of Teacher Education, das Research Institute of Education sowie das Ministry of Education den Wunsch nach einer Kooperation und Unterstützung durch die PH Karlsruhe. Der deutsche Botschafter M. Grau plant nun zusammen mit der Engel-für-Kinder Stiftung und der GIZ (Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit) weitere mögliche Schritte. http://www.vientiane.diplo.de/Vertretung/vientiane/en/__pr/Angels__for__Children.html?archive=4573580

Nach der Rückkehr der ersten PraktikantInnen wurde am 27. Januar 2016 eine Info-Veranstaltung für Studierende zum Praktikum in Laos ab September 2016 angeboten.

Gez.
Isabel Martin