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Institut für Mehrsprachigkeit

Veranstaltungen 2016

siehe auch "Aktuelles"

Auf den folgenden Seiten erfahren Sie mehr über Veranstaltungen des Faches Englisch. Unter Archiv finden Sie einen Überblick über vergangene Events.

In Zusammenarbeit mit dem Fach Englisch, der StuVe sowie externen Gästen finden im Fach Englisch regelmäßig Veranstaltungen statt.
Zu Beginn des Wintersemesters richtet das Fach gemeinsam mit der Fachschaft den Abi-Infotag aus. Hier können sich Abiturienten über ein Studium im Fach informieren, Kontakte zu Studierenden und Dozenten knüpfen und einen ersten Eindruck von der Vielfalt des Faches gewinnen.
Einen festen Bestandteil jeden Wintersemesters bildet zudem das Open Poetry Reading "Sound & Silence". Seit dem Wintersemester 2011/12 wurde das traditionelle Christmas Dinner des Faches wieder reaktiviert.
Workshops mit internationalen Gästen runden das Veranstaltungsprogramm im Fach Englisch ab.

Im Sommersemester lädt das Fach alle Natur- und Literaturinteressierte in den Ökologischen Hochschulgarten der PH Karlsruhe zu "Poetry in the Gardens", einer interaktiven Veranstaltung mit music, song and poetry ein.

Seit Sommersemester 2013 wird zudem, integriert in das Kompaktseminar von Prof. I. Martin, eine Semestereröffnungs-Tanzveranstaltung "Modern Western Square Dance für Ahnungslose" angeboten, auf die auch regelmäßig im gleichen Rahmen ein Square Dance Caller Wochenendworkshop folgt.

Gäste sind bei allen Veranstaltungen des Faches Englisch immer herzlich willkommen!

Language.Learning.Technology - 28./29.10.2016

In most foreign language classrooms merely one form of technology is applied. While technology tools such as digital and mobile devices as well as Web 2.0 internet-based applications are taking off well, the effectiveness of any tool within a learning environment depends on the level of knowledge and expertise of both teachers and learners. In addition to this, the use of technology should never be a goal in and of itself but seen as a means of support for learners, which facilitates engaging with the foreign language in an interactive, meaningful and authentic way. The aim of this conference is to shed light on the relationship of tension between provisions and constraints in the applicationof modern (educational) technology as a recurring theme in foreign language acquisition and learning.

Language.Learning.Technology - 28./29.10.2016

The English Student Body celebrates Independence Day (4th July 2016)

The Student Body organized an Independence Day Event on the PH Campus. Hotdogs, Brownies and other tasty refreshments were on offer and were soon snapped up (literally) by students and staff who enjoyed the celebration.

"POETRY meets BOTANY": Shakespeare in the Garden (14.Juni 2016)



„Natur! Natur! Nichts so Natur als Shakespeares Menschen“ proklamierte Goethe 1771 begeistert und begründete damit eine spezifisch deutsche Shakespeare-Rezeption, die nicht zuletzt über beinahe zahllose Übersetzungen bis in die Gegenwart reicht. Daher sollte es nicht verwundern, dass auch das Institut für deutsche Sprache und Literatur an der Kooperation zwischen dem Institut für Mehrsprachigkeit, Englisch (PH) und dem Botanischen Institut (KIT) beteiligt war. Die diesjährige „Woche der Botanischen Gärten“ mit ihrer bundesweiten Würdigung des englischen Dichters zu seinem 400. Todestag bestimmte Zeit, Ort und Programm der Kooperationsveranstaltung. Die Gewächshäuser am Fasanengarten boten am 14. Juni nicht nur ein außergewöhnliches Ambiente, sondern auch die Möglichkeit, die Pflanzenwelt Shakespeares vor Augen zu führen. Die Auswahl der Texte, die Lehrende und Studierende der Pädagogischen Hochschule im Original - im Wechsel mit einer deutschen Übersetzung - vortrugen, bot einen Einblick in die Vielfalt der Pflanzen und ihrer Funktionen.
William Shakespeare verfügte - wie Goethe übrigens auch - über hervorragende botanische Kenntnisse und setzte diese mit über 100 Pflanzen gezielt in seinen Sonetten und Dramen ein; und zwar nicht nur als ‚Wortkulisse‘ (Titania‘s bank where the wild thyme blows, …, „Midsummer Night’s Dream“) oder Vergleich (the forward violet, „Sonnet 99“); sondern vor allem wegen ihrer Wirkungen, die das damalige Publikum auch dann kannte, wenn sie nicht so deutlich ausgesprochen werden wie von Ophelia: There’s rosemary, that’s for remembrance … And there is pansies, that’s for thoughts („Hamlet“). Beim Veilchen wies der Leiter des Botanischen Gartens in seiner Erläuterung der Pflanzen während der Pause auch auf etymologische (engl. pansy von frz. pensée; dt. Gedanke) und ethnopharmazeutische Aspekte (maidens call it love-in-idleness, „Midsummer Night’s Dream“) hin.
Die Rezitation eines Textes in der annähernd originalen Aussprache der Shakespeare-Zeit rundete diesen vom Publikum mit viel Applaus belohnten Verbund von Kunst, Kultur und Wissenschaft ab.
Shakespeare in the Garden bot nicht nur einen Augen- und Ohrenschmaus, auch olfaktorisch und gustatorisch kamen die Anwesenden dank des Caterings der Fachschaft Englisch auf ihre Kosten.
(Text: Beate Laudenberg; Organisationsteam: Beate Laudenberg, Peter Nick, Elizabeth Shipley, Bärbel Turner-Hill; Photos: Marlene Findeisen, B.Turner-Hill)

New York City, Washington, D.C., Philadelphia & New Haven: Excursion May 2016

During the ten days of the excursion to the East Coast of the United States of America we mainly stayed in Brooklyn, New York City. On the first day we visited Harlem in the Northern part of Manhattan and had lunch at world-famous Columbia University. Both parts of the city, Brooklyn and Harlem, undergo gentrification and are changing very fast. In the evening we enjoyed a baseball game of the Yankees in the Bronx. In Lower Manhattan we walked over the Brooklyn Bridge to the World Trade Center Memorial and the new One World Trade Center, had a drink in the LGBTQ-memorial site “Stonewall Inn”, took  the Staten Island Ferry and saw “Phantom of the Opera” on Broadway. Our tour included all famous parks, squares and markets the city has to offer: Washington Square Park close to the New York University, Union Square, Chelsea Market, Central Park and the High Line Park, which was created on former train rails connecting the city with its harbour. Museum lovers could visit the MoMa, the Museum of Modern Art, or the MET, and the Rockefeller Center offered a great view over the whole city.

On one of the days, we had a guided a tour of the old and famous Yale University in New Haven, a really beautiful little town on the seaside. (If you’re interested in studying at Yale,  have a look at the promotional video “That’s why I chose Yale” !)

Some great historical sites are located in Philadelphia, which we also visited on a day trip. We saw the famous Liberty Bell, the Independence Hall, where the Declaration of Independence was presented to the public for the first time. Also the U.S. Congress used to be in Philadelphia before Washington D.C. became the capital and thus the U.S. constitution was written there as well.

We spent two whole days in the capital of the USA, Washington, D.C., where we went to see the Capitol, the National Mall, Lincoln Memorial, the White House, the Holocaust Museum, National Library of Congress, and the Arlington National Cemetery. We spent wonderful 10 days together with lovely people, little sleep and much laughter!

Text: Shanna Riedinger

Studieninfotag (04. 06.2016)

Das Fach Englisch war am Studieninfotag mit einem Informationsstand vertreten.

 

Lehrende des Faches und Mitglieder der Fachschaft Englisch boten Beratung zur neuen Studien- und Prüfungsordnung PO 2015 an und informierten potentielle Studienanfänger und deren Eltern.

Kurzpräsentationen der Fachschaft rundeten diese jährlich an einem Samstag stattfindende Veranstaltung  ab.

Modern Western Square Dance Caller Workshop 17.04.2016

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The “Modern Western Square Dance party for the clueless” was followed up by a Caller workshop for anyone interested (especially students of the University of Education Karlsruhe) on the Saturday after. The group of 20 participants consisted of students participating in Isabel Martin’s 3rd field seminar “Teaching English as a Foreign Language - SqD for Lower School” and applicants for the “Teaching English in Laos” project.

The workshop lasted from 10 a.m. to 5 p.m. After reflecting on what was easy, fun, difficult and not so much fun at the party the day before, the workshop participants learned about the significance of rhythm and beat, of timing calls, as well as other basics for calling, in many hands-on activities. Isabel Martin gave an overview on implementing Square Dance in teaching English from a didactic perspective, such as didactic-methodic principles of foreign language teaching and the position of the “Learning Through the Arts” approach in the new federal curriculum Baden-Württemberg (Bildungsplan 2016). Of course we danced a lot, too!

The Caller workshop addressed two different interest groups: While the members of the SqD field seminar are preparing to conduct SqD projects at schools in Karlsruhe and the surrounding area, the applicants for the “Teaching English in Laos” project are preparing to take the method and the underlying approach to another part of the world. Surely, interesting reports on the impact of SqD in teaching English will follow soon - from Germany as well as Laos.  Stay tuned!

Text: Sara Stöhrer & Heike Müller

 

 

Modern Western Square Dance Party 16.04.2016

On Friday, 16 April 2016, Prof. Dr. Isabel Martin (English Department) hosted the 7th “Square Dance Party for the clueless” (SqD Party für Ahnungslose) with the professional Caller Dipl.-Ing. Andreas Hennecke at the University of Education Karlsruhe. The Young-Callers Ulla Simone Birk and Jeanette Friedmann supported the Caller star Andreas by calling a dance each.

For the first time, the semi-annual event took place in the well-suited and bright Seminarraum I of the sports building of the PH. A crowd of 50 first time Square Dancers and returners joined the party. Within 2.5 hours only, the dancers learned about 8 different dances and 14 dancing formations; the careful observer could also perceive more than 60 words in English, ranging from everyday language to technical dancing terms. Among the dancers were students and members of the staff of the PH Karlsruhe as well as visitors and guests from “outside”, English native speakers as well as non-English speakers, dancers and non-dancers, and young and older guests (the youngest being approx. 3 years only!). Neither English skills nor dancing skills were required. No matter the level of English and dancing proficiency, everyone seemed to have a blast: Lots of smiling faces and laughter filled the room, which created a great atmosphere. The music ranged from traditional folk and country music to contemporary chart music, e.g. “Lips are Moving” (Meghan Trainor) or “Uptown Funk” (Mark Ronson feat. Bruno Mars).

The whole event was filmed by the ZAPph Campus TV (image film forthcoming) and der junge Kulturkanal recorded interviews for a podcast (published: http://www.jungerkulturkanal.de/thema.html?id=2356). The English Student Body as well as generous supporters provided refreshments for the breaks. What a fantastic night of Square Dance – we are already looking forward to meeting YOU in the fall for the 8th party (*wink).

Text: Sara Stöhrer & Heike Müller

Photos: Isabel Martin

Fachtagung zum Thema Dystopien an der Universität Koblenz-Landau am 22. Januar 2016

Eine Fachtagung zum Einsatz von Young Adult Dystopian Fiction im Fremdsprachenunterricht in Kooperation mit dem Lehrstuhl für Amerikanistik an der Universität Koblenz-Landau (22.Januar 2016).

Fachtagung zum Thema Lernerautonomie an der Universität Antwerpen am 3./4. März 2016

Eine Tagung zum Thema Lernerautonomie im Fremdsprachenunterricht an der Universität Antwerpen, Belgien (3./.4.März 2016). 

 

 
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