Götz Schwab

Prof. Dr. Götz Schwab

Institut für Mehrsprachigkeit
Leiter des LLC
office hours:
Mo, 12.00 - 13.00 Uhr,
bitte auf Stud.IP anmelden!
Forschungsgebiete und Interessen

Conversation Analysis / Conversation Analysis and Second Language Acquisition (CA-SLA),

Classroom Research,

Telecollaboration and Virtual Exchange,

Mobile Technology in Language Teaching,

TESOL/TEFL at Secondary Level,

Low Achievers in Secondary Education,

CLIL & Bilingual Education,

Syntax.

Ausgewählte Forschungsprojekte

Current Projects:

proPIC - Promoting professionalism, innovation and transnational collaboration in foreign
and second language learning and teaching - integrating research-orientation and mobile technologies in teacher education
(ERASMUS+ project, coordinator: Prof. Dr. Goetz Schwab, research assistant: Mareike Oesterle) (2017-2020)

Telecollaboration 2.0: An Erasmus+ mobility project (together with Kibbutzim College Tel Aviv, Israel, coordination: Prof. Dr. Götz Schwab) (since 2016)

Teachers for the Future: in cooperation with Nelly's Network and funded by the Wissenschaftsministerium Baden-Württemberg (Minsitry of Science BW), the Consulate General of Israel in Munich and the Dieter-Schwarz Stiftung,

PedPack (ERASMUS+ project, coordinator: Paul Harrison, edEUcation, UK) (2018-2020)

Concluded Projects:

EVALUATE - (ERASMUS+ project, coordinator: Prof. Dr. Robert O'Dowd, Universidad de León, Spain) (2017-2018)

VEO - Video Enhanced Observation (ERASMUS+ project, coordinator: Prof. Dr. Paul Seedhouse, Newcastle University) (2015-2017)

Language Learning at the Crossroads - Processability Theory meets Conversation Analysis (together with Prof. Dr. Jörg-U. Keßler, Ludwigsburg University of Education)

Bili HauptSchule (together with Prof. Dr. Jan Hollm and Prof. Dr. Jörg-U. Keßler, both Ludwigsburg University of Education)

LID - Lehrerprofessionalisierung im Diskurs. 

Self-Efficacy and Learning Strategies in Learning English as a Foreign
Language among University students in China, Germany and the US. "(Coordinator: Prof. Dr. Chuang Wang, University of North Carolina at Charlotte, USA)

Englischunterricht in der Hauptschule - eine gesprächsanalytische Studie zur sprachlichen Interaktion im Englischunterricht einer Hauptschulklasse.

Ausgewählte Publikationen

n preparation:

Oesterle, Mareike / Schwab, Götz / Baldwin, Richard (in preparation): Promoting Professionalism, Innovation and Transnational Collaboration in Language Teacher Education. In: ELTED Journal (21 pages)

Schwab, Götz / Rippe, Klaus Peter (Hrsg.) (2020). DIALOG Themenheft: Mehrsprachigkeit. 6:1.

Schwab, Götz (2020).Die Rolle des Englischen als Lingua Franca im Kontext von Mehrsprachigkeit und Interkultureller Bildung – Ausgewählte Überlegungen anhand von 5 Szenarien. In: Schwab, Götz / Rippe, Klaus Peter (Hrsg.) (2020). DIALOG Themenheft: Mehrsprachigkeit. 6:1. (5 pages)

Schwab, Götz / Oesterle, Mareike (2020): Integrating VEO in Foreign Language Teacher Education in Germany. In Seedhouse, Paul (ed.). Video Enhanced Observation for Language Teaching: Reflection and Professional Development. London: Bloomsbury. (15 pages)

Schwab, Götz / Drixler, Nils (2020): Telekollaboration und Digitalisierung in der Hochschullehre: Interkulturelles Lernen durch virtuellen Austausch im Studium zukünftiger Lehrerinnen und Lehrer. In: Daniela Elsner/Heike Niesen/Britta Viebrock (eds.). Hochschullehre digital gestalten in der (fremd-)sprachlichen LehrerInnenbildung. Inhalte, Methoden und Aufgaben. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag (15 pages).

Schwab, Götz (2019). Observation in the Language Classroom. In: Lenz, Friedrich, Frobenius, Maximiliane, Klattenberg, Revert (eds.). Classroom Observation:Researching Interaction in English Language Teaching. Frankfurt: Peter Lang. (20 pages)

Schwab, Götz (2019). Conversation Analysis Gets Mobile. Student Participation in a Bilingual Primary Classroom in Germany. In: Lenz, Friedrich, Frobenius, Maximiliane, Klattenberg, Revert (eds.). Classroom Observation:Researching Interaction in English Language Teaching. Frankfurt: Peter Lang. (20 pages)

published:

Waldman, Tina / Harel, Efrat / Schwab, Götz (2019): Extended Telecollaboration Practice in Teacher Education: Towards Pluricultural and Plurilngual Proficiency. In: European Journal of Language Policy. 11:2, 167-185.

Schwab, Götz (2019). Anne Frenzke-Shim (2019). Bildbezogene Interaktionen an Tablets (Renzsionsaufsatz). In: Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung.

Schwab, Götz / Oeserle, Mareike (2019): Fostering Research Orientation in an International Setting in Language Teacher Education. In: CollectivED Working Papers 8, 25-30. [https://www.leedsbeckett.ac.uk/-/media/files/schools/school-of-education/collectived-issue-8-may-2019-final2.pdf?la=en]

Fenn, Peter / Schwab, Götz (2018). Introducing English Syntax. A Basic Guide for Students of English. London and New York: Routledge.

Schwab, Götz / Hoffmann, Sabine / Schön, Almut (Hrsg.) (2017). Interaktion im Fremdsprachenunterricht. Beiträge aus der empirischen Forschung. Münster: LIT-Verlag.

Schwab, Götz / Hoffmann, Sabine / Schön, Almut (2017). Von der Interaktion zum Unterrichtsdiskurs. In: G. Schwab / S. Hoffmann/ A. Schön (Hrsg.) (2017). Interaktion im Fremdsprachenunterricht. Beiträge aus der empirischen Forschung. Münster: LIT-Verlag, 7-15.

Hoffmann, Sabine / Schwab, Götz (2017). Aushandeln von Rederechten im Unterricht – Eine multimodale Vergleichsstudie zur fremdsprachlichen Unterrichtsinteraktion in Italien und Deutschland. In: G. Schwab / S. Hoffmann/ A. Schön (Hrsg.) (2017). Interaktion im Fremdsprachenunterricht. Beiträge aus der empirischen Forschung. Münster: LIT-Verlag, 47-77.

Schwab, Götz (2016). Unterrichtsinteraktionen besser verstehen – Mikroanalytische Ansätze zur Interpretation von sprachlichem Handeln im Englischunterricht. In: Holger Limberg / Olaf Jäckel. Unterrichtsforschung im Fach Englisch. Empirische Erkenntnisse und praxisorientierte Anwendung. Frankfurt/Main: Peter Lang, 123-146.

Waldman, Tina / Harel, Efrat / Schwab, Götz (2016). Getting their feet wet: trainee EFL teachers in Germany and Israel collaborate online to promote their telecollaboration competence through experiential learning. In: S. Jager / M. Kurek / B. O'Rourke (eds.), New directions in telecollaborative research and practice: selected papers from the second conference on telecollaboration in higher education (pp. 179-184). Dublin: Research-publishing.net. [https://research-publishing.net/publication/chapters/978-1-908416-41-4/505.pdf]

Schwab, Götz / Schramm, Karen (2016). Diskursanalytische Auswertungsmethoden. In: Daniela Caspari / Friederike Klippel / Michael K. Legutke / Karen Schramm (Hrsg.) Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Ein Handbuch. Tübingen: Narr, 280-297.

Schramm, Karen / Schwab, Götz (2016). Beobachtung. In: Daniela Caspari / Friederike Klippel / Michael K. Legutke / Karen Schramm (Hrsg.) Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Ein Handbuch. Tübingen: Narr, 141-154.

Schwab, Götz (2016). Gesprächsanalyse und Fremdsprachenunterricht (Kurzbeitrag). In: Daniela Caspari / Friederike Klippel / Michael K. Legutke / Karen Schramm (Hrsg.) Forschungmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Ein Handbuch. Tübingen: Narr, 447-450.

Benz, Christiane / Schwab, Götz (Hrsg.) (2016). DIALOG. Themenheft: Mathematische und Informatische Bildung. 3:1.

Keßler, Jörg-U. / Schwab, Götz (2015): CA meets PT: Language Development at the Crossroads. In: Kristof Baten, A. Buyl, K. Lochtman K. & M. Van Herreweghe (eds.): Theoretical and Methodological Developments in Processability Theory. Amsterdam: John Benjamins, 175-204.

Schwab, Götz (2015). Teaching Methods and Approaches: Looking into a unique CLIL classroom in Germany.  In: Jenks, Chris / Seedhouse, Paul / (eds.). International Perspectives on ELT Classroom Interaction. Palgrave MacMillan, 11-27.

Schwab, Götz (2015). "Let's talk CLIL. Die Rolle der Sprache(n) im Bilingualen Sachfachunterricht". In: DIALOG. Themenheft 'Bildung und Mehrsprachigkeit'. 2:1, 27-31.

Schwab, Götz / Rettinger, Sabine (2015). "Rezensionsaufsatz. The Handbook of Conversation Analysis (Jack Sidnell / Tanya Stivers (eds.) 2013)". In: Gesprächsforschung - Online Zeitschrift zur verbalen Interaktion, 185-197. [www.gespraechsforschung-ozs.de]

Schwab, Götz, Keßler, Jörg-U., & Hollm, Jan (2014). CLIL goes Hauptschule - Chancen und Herausforderungen bilingualen Unterrichts an einer Hauptschule. Zentrale Ergebnisse einer Longitudinalstudie. In: ZFF. 25:1, 3-37.

Schwab, Götz (2014). LID – Lehrerprofessionalisierung im Diskurs. Eine Pilotstudie zur gesprächsanalytischen Beratung von Englischlehrkräften in der Realschule. In: Irene Pieper, Peter Frei, Katrin Hauenschild, Barbara Schmidt-Thieme (eds.): Was der Fall ist. Fallarbeit in Bildungsforschung und Lehrerbildung. Wiesbaden: VS Verlag, 89-105.

Schwab, Götz / Riedl, Ilse / Wöhr, Martina (2013). "Bilingualer Sachfachunterricht in der Hauptschule". In: Lehren & Lernen. 39:10, 20-26.

Schwab, Götz (2013). "Didaktisches Lexikon: Lernschwäche / Lernschwierigkeiten". In: PRAXIS Fremdsprachenunterricht. 3, 16.

Schwab, Götz (2013). "Erfahrungswissen und Handlungskompetenz". Götz Schwab interviewt Ilse Riedl. In: PRAXIS Fremdsprachenunterricht. 3, 10-12.

Schwab, Götz (2013). "'Yes, I can'. Schwache Lerner besser fördern". In: PRAXIS Fremdsprachenunterricht. 3, 8-9.

Schwab, Götz (Hrsg.) (2013). PRAXIS Fremdsprachenunterricht. Themenheft: Mit Lernschwäche umgehen. Berlin: Oldenbourg Cornelsen.

Chuang, Wang / Schwab, Götz / Fenn, Peter / Chang, Mei (2013). "Self-Efficacy and Self-Regulated Learning Strategies for English Language Learners: Comparison between Chinese and German College Students". In: Journal of Educational and Developmental Psychology. 3:1, 173-191.

Schwab, Götz (2013). Unterrichtskommunikation im bilingualen Sachfachunterricht Englisch. In: Grundler, Elke / Vogt, Rüdiger (eds.). Unterrichtskommunikation. Grammatik, Experimente, Gleichungen. Tübingen: Stauffenburg, 31-46.

Schwab, Götz (2013). Bili für alle? Ergebnisse und Perspektiven eines Forschungsprojekts zur Einführung bilingualer Module in einer Hauptschule. In: Stephan Breidbach / Britta Viebrock (eds.): CLIL: Research, Policy and Practice. Frankfurt/Main: Peter Lang. 297-314.

Schwab, Götz (2012). "Wie Schüler denken. und was Lehrer darüber wissen sollten (Günther Hoegg). Rezensionsaufsatz". In: Glaube & Erziehung. Heft 6/12, 14.

Schwab, Götz (2012). "Secondary Schools in Germany and the Notion of ’English for all’". In: Anglistik 1/12, 25-38.

Schwab, Götz (2012). „Inklusion – Chance oder Illusion?“ In: Glaube & Erziehung. Heft 1/2012, 4-6.

Schwab, Götz (2011). "From Dialogue to Multilogue. A different View on Participation in the English Foreign Language Classroom". In: Classroom Discourse 2:1, 3-19.

Haudeck, Helga / Schwab, Götz (2011). Merkmale bedeutungsvoller Interaktion im frühen Fremdsprachenunterricht der Grundschule. In: Kötter, Markus / Rymarczyk, Jutta (Hrsg.). Fremdsprachenunterricht in der Grundschule: Forschungsergebnisse und Vorschläge zu seiner weiteren Entwicklung. Frankfurt u. a.: Peter Lang, 135-152.

Schwab, Götz / Meic, Alexander (2011). Gelingende Kooperation zwischen Lehrkräften und Schulsozialarbeitern. In: Kirchner, Peter / Nörthemann, Anne (Hrsg.): Bildung aktiv erleben: Das Lernfestival 2009 an der Pädagogischen Hochschule Ludwigsburg. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 207-213.

Schwab, Götz (2009): Leseförderung in der Hauptschule durch individuelle Leseerfahrung. In: Hollm, Jan. (Hrsg). Literaturdidaktik und Literaturvermittlung im Englischunterricht der Sekundarstufe 1. Trier: WVT, 145-156.

Schwab, Götz (2009). 'Baker was the bescht'. Zur mündlichen Beteiligung von Schülerinnen und Schülern im Englischunterricht der Hauptschule. In. Schneider, Karl/Schwab, Götz/Weingardt, Martin (Hrsg.). Hauptschulforschung konkret. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 171-182.

Schneider, Karl/Schwab, Götz/Weingardt, Martin (eds.) (2009). Hauptschulforschung konkret. Projekte, Ergebnisse, Perspektiven. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

Schwab, Götz (2009). Gesprächsanalyse und Fremdsprachenunterricht. Landau: Verlag Empirische Pädagogik. (= doctoral thesis) [Rezension hierzu in Gesprächsforschung online]

Schwab, Götz (2009). Schülerinitiierte Erklärprozesse im Fremdsprachenunterricht einer Hauptschulklasse. In: Janet Spreckels (ed.).  Erklären im Kontext. Neue Perspektiven aus der Gesprächs- und Unterrichtsforschung. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 49-65.

Schwab, Götz (2009). Learning through interaction - a question of identity? In: Kusiak, Monica (ed.). Dialogue in Foreign Language Education. Krakow: WUJ, 85.

Böttger, Heiner / Kieweg, Werner / Sambanis, Michaela / Schwab, Götz (2008). Fremdsprachenlernen in der Hauptschule. In: Eva Burwitz-Melzer et al. (eds.). Sprachen lernen - Menschen bilden. Dokumentation zum 22. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) Gießen. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 331-337.

Schwab, Götz (2006). "Transana - ein Transkriptions- und Analyseprogramm zur Verarbeitung von Videodaten am Computer". In: Gesprächsforschung - Online Zeitschrift zur verbalen Interaktion. 7, 70-78. [www.gespraechsforschung-ozs.de]

Schwab, Götz (2006). "Die Schülerinitiative im lehrerzentrierten Unterrichtsgespräch der Hauptschule". In: Englisch. 41:1, 25-29.

Schwab, Götz (2005). "Rezensionsaufsatz. Concession in Spoken English (Barth-Weingarten 2003)". In: Gesprächsforschung - Online Zeitschrift zur verbalen Interaktion. 6, 62-70. [www.gespraechsforschung-ozs.de]

Schwab, Götz (2000). "Zur Situation des Englischunterrichts. Anmerkungen eines jungen Fachlehrers". In: PRAXIS. 47:3, 302-308.

Meine Kurzvita

2013-today - Professor of Applied Linguistics at Karlsruhe University of Education

2015-2016 - Pro-Rector for Academic Affairs (January 2015-July 2016) and Interim Rector (April-June 2016)    

2015 - Dean of Studies, PH Karlsruhe             

2012 - Lecturer, Ludwigsburg University of Education

2010-2011 - Visiting Professor in the Department of English (Ludwigsburg)

2005-2010 - Managing Director of the Forschungsverbund Hauptschule
(Research Association of the Universities of Education in Baden-Wuerttemberg for Lower Secondary Schools) 

+ Lecturer in the Departments of Educational Science and English

2008 - EdD in TESOL/EFL

2002-2005 - Lecturer in the Department of English

2000-2002 - University of Education, Ludwigsburg
(English/TESOL/EFL & Education) (M.A.)

1997-2002 - Hauptschule Roemerstein (Lower Secondary School),
areas of responsibility: English and ICT, multimedia adviser

1996-1997 - Teacher training at Herman-Butzer School (Lower Secondary School), Schwieberdingen

1993-1994 - Assistant Teacher in Daventry, Northamptonshire, GB

1991-1996 - University of Education, Ludwigsburg (secondary teacher) (English/TESOL/EFL - History - R.E.)

 Guest-lecturer assignments in Lithuania, Poland, USA, Portugal, UK, Italy, and Israel.

Funktionen außerhalb der Hochschule
Letzte Änderung: 03.12.2019
Für den Inhalt verantwortlich: