Hedwig Kettler-Lecture 2023: Learning to Learn

Mittwoch 14 Jun23
18:00 Uhr - 20:00 Uhr
Veranstalter:
Pädagogische Hochschule Karlsruhe

Ort:
Pädagogische Hochschule Karlsruhe, Bismarckstraße 10, 76133 Karlsruhe, Gebäude II, Raum A.020
Amy Masnick. Foto: privat

Amy Masnick. Foto: privat

Referentin der Hedwig Kettler-Lecture 2023 ist Amy Masnick, Professorin für Psychologie an der Hofstra University New York (USA). Thema ihres Vortrags - auf Englisch - am 14. Juni um 18 Uhr ist "Learning to Learn".

Amy Masnick hat an der Cornell University (USA) über Entwicklungs- und Kognitionspsychologie promoviert und ist seit 2003 an der Hofstra University New York tätig. Ihre Forschungsinteressen liegen unter anderem im Bereich kognitive Entwicklung.

In ihrem Vortrag am 14. Juni stellt sie ein erfolgreiches Lehr- und Forschungsprojekt vor, das zum Ziel hatte, Studierenden in der Studieneingangsphase explizites Wissen über das Lernen (zum Beispiel zur Neuroplastizität des Gehirns) zu vermitteln. Dieses Thema für die PHKA als bildungswissenschaftliche Hochschule besonders relevant. Denn nicht alle Erstsemester im Bereich Lehramt kennen Strategien für erfolgreiches Lernen bereits aus ihrer Schulzeit. Später sind sie als Lehrer:innen aber dafür verantwortlich, anderen das Lernen „beizubringen“.

Abstract des Vortrags von Amy Masnick:

"We often assume that by the time students reach high school or college, they know how to study and learn. However, many students are never taught the reasons why some common approaches to learning are more or less effective. In this talk, I will discuss a Learning to Learn course I co-taught, and the associated research project. We taught undergraduate college students basic principles of neuroscience (e.g., the plasticity of the brain) and cognitive psychology (e.g., processes of memory). In addition to this background knowledge, we summarized results from experiments to distinguish between more or less effective strategies for learning, and related best practices (e.g., the importance of belonging, the role of stress and of sleep).

Students applied these strategies to coursework in other classes they took that semester, with metacognitive reflection prompts as part of the process. At the end of the semester, students who took the Learning to Learn course expressed a stronger growth mindset and felt more in control of their learning than students who did not take the course. They also reported continuing to apply the strategies in later semesters. This work adds to a growing literature indicating the value of explicitly instructing students in the mechanisms of learning, to apply across disciplines."

Die Hedwig Kettler-Lecture der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe ist ein öffentliches Veranstaltungsformat, das sich seit 2018 einmal jährlich allgemeinen Fragen der Lehr-Lern-Forschung widmet.